Rezumate si idei principale - 5 - Alon Gratch - Daca dragostea ar gandi (1)
Termenul de ambivalenta a aparut in vocabularul meu abia de
curand, ca urmare a discutiilor la un pahar de vin cu prietenii. Cele mai multe decizii si concluzii ti le
tragi singur, insa daca tot e sa cauti mai multe informatii despre un anumit
subiect te duci sa discuti cu cei care sunt specialisti.
Cam asa si cu relatiile. Daca vrei sa afli ceva despre
relatii functionale vorbesti cu cei care sunt in asa ceva. Evident ca de afara
totul pare roz si ca toate situatiile sunt diferite, asa ca situatia ta cu
siguranta nu va fi si situatia altuia, insa unele asemanari pot fi gasite. In concluzie,
daca mai ai si prieteni care sunt psihologi terapeuti, la un pahar de vin poti
descoperi niste lucruri chiar wow.
Ce este ambivalenta? Pe scurt si inainte de a intra in
informatiile, definitiile si descrierile din carte, ambivalenta reprezinta
starea de sentimente contradictorii pe care le simtim fata de partener. Sentimente
contradictorii care pot merge de la iubire si admiratie la nemultumire si chiar ura.
Faptul ca simtim aceasta stare de ambivalenta este un
indicator al normalitatii, nu al unui comportament sau psihic deviant. Cu alte
cuvinte daca iubesti pe cineva pentru faptul ca e sigur pe el, capabil sa isi
pastreze calmul in multe situatii neplacute, sa caute solutii si sa le
implementeze pentru o multime de probleme cu care te/va confruntati, ca iti
ofera o stare de calm si protectie atunci cand tu esti coplesit de starea ta
emotionala, cu siguranta vei ajunge sa
fi nemultumit de faptul ca nu e asa conectat cu emotiile proprii, ca isi gestioneaza conflictele interioare
altfel decat prin analiza si ca nu simte
nevoia sa verbalizeze fiecare gand, temere sau traire.
Nu ai cum sa iubesti pe cineva doar pentru partile bune si
sa incerci sa ii ignori partile “gresite”. Pun gresite in ghilimele pentru ca
in esenta nu exista asa ceva. Bun si rau sunt doar perspective proprii in
functie de cum suntem construiti fiecare. O trasatura considerata calitate de
cineva poate fi considerata un dezavantaj de altcineva, in functie de modul in
care intelege lumea si relatiile. In realitate fiecare din noi avem parti pe
care partenerul le iubeste si il atrag si parti care i se par respingatoare (mai putin atragatoare) sau il fac sa
se teama ca nu suntem persoana “potrivita”. Relatiile care supravietuiesc, care cresc si
care ofera recompense emotionale reale partenerilor sunt cele in care fiecare
invata sa isi accepte ambivalenta proprie, sa o integreze in mod constructiv in
relatie si sa se bucure de ceea ce ofera celalalt fara sa il taxeze pentru
partile care nu ii satisfac toate nevoile. Simplu, nu? :)
Ei daca ar fi asa simplu se pare ca nu ar fi fost necesara o
carte pe tema asta. Alon Gratch este psiholog in New York, cu diploma
obtinuta la Columbia University, autor
de best-selluri care a devenit cunoscut initial prin cartea “Daca barbatii ar
vorbi”. Lucreaza atat ca psiholog clinician cat si ca consultant organizational
in proiecte ce vizeaza dezvoltarea competentei de leadership, negociere si
coaching executiv.
In mod normal cartea o gasiti la Editura Trei, colectia Psihologie
Practica, insa nu se mai editeaza, asa ca eu mi-am luat-o iarasi in versiune
iBooks.
Fara multe alte adaugiri din partea mea va las cu informatiile din carte. Mentionez ca fiecare din tiparele enumerate sunt prezentate in cate un capitol pe care am sa il detaliez si eu pe larg, insa in posturile viitoare. Deocamdata, doar un overview :)
Fara multe alte adaugiri din partea mea va las cu informatiile din carte. Mentionez ca fiecare din tiparele enumerate sunt prezentate in cate un capitol pe care am sa il detaliez si eu pe larg, insa in posturile viitoare. Deocamdata, doar un overview :)
Cartea prezinta
7 tipare de relatii in care ambivalenta se manifesta diferit, iar fiecare
tipar e tratat in 3 pasi.
1.
Primul pas – implica recunoasterea tiparului
relatiei si identificarea semnalelor acestora ca sa putem opri tiparul din
desfasurare
2.
Al doilea pas – descrie ambivalenta care se
manifesta dedesubtul tiparului – adica descoperim asupra ce suntem ambivalenti.
3.
Al treilea pas – ne ajuta sa rezolvam
ambivalenta prin acceptarea ei si utilizarea ei in mod constructiv in cadrul
relatiei.
Foarte multe
carti ce ofera “solutii la cutie” au esuat prin faptul ca au promis prea mult
prea repede si nu au reusit sa ajute cititorul sa lucreze la problemele in
dragoste pe termen lung. Multe carti ofera tehnici comportamentale si
insuficienta gandire strategica emotionala.
Ideea de
pornire in orice cautare de solutionare este ca inlocuirea partenerului nu
rezolva problema pre-existenta a ambivalentei in dragoste.
Desi conceptia
vestica cum ca dragostea romantica ar trebui sa conduca la casatorie si familie
este relativ noua – prin inlocuirea
conceptului de casatorie ca institutie economica sau politica abia in ultimii
200 de ani – cautarile noastre pentru o iubire complet lipsita de ambivalenta,
si pura (in sensul unei relatii in care
partenerii se completeaza reciproc fara mult efort) sunt vechi de cand lumea.
Cerinta
esentiala pentru a gasi o solutionare la problema ambivalentei este simpla:
da-I dragostei inca o sansa! Si inca una! Si inca una! Da-I cate sanse e nevoie
pentru ca atunci cand vine vorba despre dragoste, mintea umana e greu de
studiat. Asta inseamna sa iti dai voie sa iubesti din nou. Diferit. Ceea ce
face acest demers dificil insa este pornirea noastra de a repeta ceea ce stim
deja si de a ne teme de nou.
Metamorfozarea
dragostei ne cere nu doar sa ne deschidem inima catre durerea pe care iubirea a
provocat-o in trecut ci si sa ne deschidem ochii catre iluziile pe care ni
le-am creat si trait. Sa intram in contact cu emotiile noaste nu se poate
intampla fara a face un act deliberat in aceast directie. Sentimentele cu alte
cuvinte, nu sunt suficiente. Avem nevoie si de ganduri. Trebuie sa simtim si
trebuie sa gandim. Trebuie sa ne gandim la ce simtim. Pe scurt, si iubirea
trebuie sa gandeasca.
1.
Tiparele
relatiilor nefericite in care ne implicam nu reprezinta repetitita unui singur
comportament distinct, ci mai degraba negarea ambivalentei ne duce in diverse
tipare, toate paguboase, in care alegem sa experimentam diverse comportamente
dezavantajoase pentru noi insine.
2.
Desi credem ca dragostea ar trebui sa fie curata
(in sensul de “bug free” daca sunteti obisnuiti cu terminologia IT), nu are cum
sa fie niciodata astfel, deoarece nici cel ce iubeste si nici cel iubit nu sunt
asa. Unde exista dragoste, exista intotdeauna si ura, sau ca sa ne exprimam mai
moderat, exista intotdeauna furie si dezamagire – tocmai din cauza ca ne pasa
atat de mult. Ca sa iubesti e necesar sa iti permiti sa fii vulnerabil, dar
vulnerabilitatea ne face sa uram – fix persoana care ne face sa ne simtim
astfel.
3.
Ambivalenta noastra porneste de foarte timpuriu.
Mai exact de cand suntem foarte mici si nu suntem constienti de noi insine ca
persoana singulara iar mama este cea care ne satisface toate nevoile. Pe masura
ce crestem devenim constienti ca nu suntem totuna cu mama, ci o persoana
separata, iar mama incepe sa se indeparteze si sa nu ne mai satisfaca absolut
toate nevoile. Atunci apare ura copilului (da, cuvantul este exact acesta) fata
de mama care il lipseste de satisfacerea nevoilor. In mintea lui, copilul o
imparte pe mama in doua: cea buna si cea rea. Emotional acest lucru e necesar
ca ura pentru mama rea sa nu ii distruga si imaginea mamei pe care o
idealizeaza. Cu alte cuvinte ambivalenta pentru persoana iubita exista in noi
toti inca de la inceput. Aceasta amprenta formata chiar inainte de copilarie
(undeva la stadiul de bebelus) ramane in creier si se impune ca stare de
fapt si in relatiile noastre adulte.
4.
Ambivalenta nu doar ca va ramane tot timpul in
vietile noastre, dar este si o parte integranta a conditiei umane. Totusi,
neintelegand-o, ne inspaimanta in asemenea masura incat foarte des preferam sa
traim o iluzie a “dragostei adevarate” (diverse tipare explicate mai departe)
decat sa acceptam o realitate multifatetata in care ne straduim sa intelegem
imperfectiunile celui din fata noastra.
5.
Prin schimbarea modului in care ne raportam la
dragoste (la o relatie si asteptarile noastre de la ea) sau si mai simplu, prin
utilizarea gandirii cand suntem indragostiti, putem invata sa ne gestionam
ambivalenta in loc sa o negam.
6.
Ambivalenta devine o problema doar cand abordam
dragostea cu ideea ca ar trebui “sa ne iasa ceva” din ea (dintr-o relatie). De
exemplu, poate nu vreau sa imi iau un angajament fata de prietena mea daca eu
consider ca nu e suficient de inteligenta – pentru ca nu voi putea avea
conversatii stimulante intelectual cu ea. In aceasta abordare a dragostei (care
primeaza in cultura noastra) – aspectul primordial este “ce astept sa primesc”
de la partener. In acest model, chit ca il atribuim karmei sau psihologiei,
capacitatea noastra de a iubi depinde de cealalta persoana – ne asteptam sa ne
indragostim, sau sa ne luam un angajament atunci cand apare “persoana
potrivita”.
7.
Adevarul este ca abilitatea si capacitatea
noastra de a iubi nu depinde de celalalt ci de noi, pentru ca dragostea, in mod
esential si primordial, este despre “a darui” si nu “a primi”. Cel mai simplu
de observat este in relatia parinte-copil, unde doar pentru ca nevoile noastre
nu sunt satisfacute de fiecare data, sau pentru suntem plictisiti, sau pentru
ca ne-am pierdut interesul o perioada nu
ne parasim copilul. Indiferent cat de ambivalenti ne simtim cu privire la
copil, il iubim.
8.
Cand ne indragostim, totul se manifesta ca
generozitate si fericire neconditionata. Dar destul de curand incepem sa ne
gandim la nevoile noastre proprii si pierdem contactul cu ideea de a nu astepta
nimic in schimb. De ce nu putem redefini
dragostea ca “daruieste, nu astepta mereu, tontule/toanto!” Motivul principal este ca
multi din noi cautam in relatiile adulte, genul de dragoste pe care nu l-am
primit suficient de mult (sau deloc) in copilarie.
9.
Ca sa putem oferi dragoste cu generozitate celor
din jur, trebuie sa ne oferim mai intai noua insine. Ce inseamna asta?! E vorba
despre dezvoltarea resurselor emotionale si intelectuale (da!) proprii. E vorba
despre investitia in propria noastra crestere interioara astfel incat in cele
din urma sa gasim in noi insine curajul sa ne acceptam, sa devenim mai mult cei
ce suntem de fapt si sa ii acceptam si pe cei din jur asa cum sunt ei. Terapia
nu schimba oamenii, ci ii ajuta sa devina mai mult din cine sunt deja prin
faptul ca ii provoaca sa descopere parti necunoscute despre ei insisi.
10.
Tiparele de relatie care vor fi prezentate mai
departe sunt periculoase doar daca sunt exact cele spune numele – tipare.
Intr-o anumita masura, fiecare dintre ele se prezinta ca si elemente ale
oricarei relatii (nu neaparat toate odata). Devin nocive doar duse la extrem si
neconstientizate la timp.
a.
Dragostea narcisista – cand dorinta noastra de a
ne simti speciali este in afara oricarui control. Desi actul indragostirii
necesita sa ne idealizam partenerul ca sa nu fim prea deranjati de limitarile
lui, in cazul acesta, diferenta dintre idealizare si realitate este atat de
mare incat in cele din urma relatia devine nesustenabila. De cele mai multe ori
atunci cand idealizarea se termina, intervine opusul ei – devalorizarea
persoanei din fata noastra (sau a noastra insine pentru cum ne oglindim in ea).
Unul din cele mai importante aspecte care trebuiesc clarificate este cum sa
facem diferenta intre idealizarea sanatoasa si necesara ce caracterizeaza
perioada “lunei de miere” de la inceputul relatiei, si idealizarea problematica
descrisa mai sus.
b.
Dragostea virtuala – se refera la tipul de
relatie caracterizata de existenta unei distante geografice (la distanta,
intermitenta, online). In acest fel suntem impiedicati sa fim impreuna cu
persoana iubita in mod frecvent si putem sa ne realizam propriile constructii
mentale si emotionale romantate atat despre celalalt cat si despre relatie.
c.
Dragostea unidirectionala – cu cat celalalt e
mai indisponibil cu atat il dorim mai mult. Ne conditionam fericirea de
raspunsul celuilalt la sentimentele noastre, iar de cele mai multe ori cand
raspunde, ne pierdem interesul. Acelasi lucru este valabil si in cazul invers
cand noi suntem curtati de persoane carora nu le raspundem, iar cand in cele
din urma o facem…isi pierd interesul. Tiparul pe care il manifestam
functioneaza si intr-o situatie si in alta, noi putand sa ne aflam in oricare
din cele 2 situatii.
d.
Dragostea interzisa – cu cat relatia are mai multe
bariere cu atat pare mai “predestinata” si ne angajam si mai mult in ea. Suntem
atrasi de senzatia de risc (poate chiar pericol) creata de obstacolele
existente in calea ei (ex: profesori si studenti, delincventi, parinti si
colegi de ai copiilor lor, sotia/sotul si intructorul de
tenis/inot/psihologul). Desi de cele mai multe ori avem impresia ca daca
depasim obstacolele vom putea materializa iubirea intr-un mod natural, sunt
hiar aceste obstacole cele ce creaza pasiunea. Odata ce dificultatea dispare,
acelasi lucru se intampla si cu relatia/iubirea.
e.
Dragostea sexuala – nu se refera la o iubire ce
are si o componenta sexuala, ci la o componenta sexuala fara iubire. Este cea
care se bazeaza pe dorinta si nimic altceva. Poate aparea sub forma constienta,
in care ambii parteneri sunt dornici de explorare fizica fara niciun fel de
atasament emotional sau sub forma inconstienta,
cand una sau ambele parti se amagesc ca sunt indragostiti. (Ca si o
statistica interesanta aceasta este cea mai des intalnita forma de tipar
masculina, cand barbatii au de fapt doar “o dorinta”). Cel mai des se termina
atunci cand unul sau amandoi partenerii isi amintesc/dau seama ca nu sunt doar
corp si ca psihicul si sufletul lor au tot atatea nevoi cat si corpul.
f.
Dragostea triunghiulara – prezinta situatia cand
aducem inca o persoana (chit ca e fizica sau imaginara) in relatie. De exemplu
ne iubim partenerul ca sot/sotie si parinte dar ne iubim amantul/amanta ca si
partener sexual. Sau ne intalnim cu cineva in timp ce avem o pasiune pentru
fratele/sora acestuia. Sau ne iubim partenerul dar preferam sa ne petrecem
weekendurile in permanenta cu parintii. Cea de-a treia parte a relatiei nu este
intotdeauna o persoana – poate fi un lucru sau o activitate. Putem sa avem un
angajament serios fata de partener dar ne petrecem toate weekendurile skiind,
jucand golf/tenis/jocuri video. De cele mai multe ori elementul in plus
dispare, nu insa inainte de a fi produs daune considerabile.
g.
Dragostea androgina – este cea care in secret,
ne dorim ca partenerul sa treaca printr-o schimbare de sex, emotional vorbind. Practic
este vorba despre incercarea de a transforma pe cineva in persoana cea mai
similara cu noi, cea care ne-ar satisface cel mai mult nevoile. Femeile cauta
pe cineva mai “conectat cu emotiile”, iar barbatii cauta pe cineva “nu asa
emotional si analitic”. Problema tiparului apare doar in cazurile in care
aceste roluri sunt complet polarizate, mergand la extreme.
11.
E important de retinut ca atunci cand nu sunt
extreme, aceste tipare sunt doar diverse aspecte ale iubirii. In acelasi timp,
chiar si atunci cand sunt complet destructive, rareori vin intr-o forma
evidenta astfel incat sa fie recunoscute cu usurinta.
12.
Desi ambivalenta se manifesta diferit pentru
fiecare din aceste tipare, redusa la esenta, se refera la acelasi lucru: incercarea
de a evita sentimentele de vulnerabilitate si in consecinta ura, furie,
resentimente indreptate catre receptorul iubirii noastre.
a.
In Dragostea Narcisista – ambivalenta este
eschivata prin diverse mijloace de idealizare reciproca al caror obiectiv este
sa ne faca sa evitam imperfectiunile celeilalte persoane si modul in care
aceste imperfectiuni te fac sa te simti.
b.
In Dragostea Virtuala – motivul pentru care
refuzam ambivalenta este ca sa ne conditionam sa credem ca distanta si absenta maresc dragostea de
fapt.
c.
In Dragostea Unidirectionala – evitam ambivalenta
prin faptul ca nu ne dorim ceea ce nu putem avea, si daca totusi o obtinem, ne
pierdem interesul, ceea ce tot evitarea ambivalentei reprezinta.
d.
In Dragostea Interzisa – sentimentele negative
asociate ambivalentei sunt proiectate asupra unor factori sau persoane externe
ceea ce ne ajuta sa nu le simtim pentru persoana pe care o iubim.
e.
In Dragostea Sexuala – ne impartim ambivalenta astfel incat sa fim atrasi de corpul dar nu si de sufletul partenerului.
f.
In Dragostea in triunghi – ne impartim
ambivalenta intre partenerul primar si inca ceva. Decat sa traim cu limitarile
partenerului preferam sa gasim o a treia “parte” care nu are aceste limitari.
g.
In Dragostea Androgina – incercam sa evitam
ambivalenta prin faptul ca pretindem ca nu exista diferente psihologice intre
sexe si ca partenerul nostru poate fi perfect compatibil cu noi – cand nu e,
pretindem ca poate fi schimbat.
Comments
Post a Comment