Lectia din spatele placerii


 Poate ca titlul suna prea educativ. Sau prea hedonist. E ok! Ceea ce vreau sa va povestesc este un pic din amandoua.

Experienta de saptamana asta de la EdenSpa s-a constituit intr-un masaj ayurvedic. O terapie despre care am auzit des vorbindu-se insa niciodata suficient de explicativ astfel incat sa inteleg care este diferenta intre un masaj normal de relaxare si mai sus numitul. Ei bine, cum ma aflu totusi la Eden, evident ca lipsurile informationale au fost eliminate. 
Masajul ayurvedic este diferit de la om la om, de aceea Florentina, terapeutul cu care am lucrat, a inceput sesiunea cu explicatii si cu un chestionar. Scopul sau (al masajului, nu al chestionarului :)) este sa re-echilibreze energia si umorile din corp, de aceea este esential sa cunoasca anumite informatii. Altfel, desi miscarile de masaj vor fi placute si corect executate, efectul nu se produce sau chiar mai grav poate fi unul de si mai mare dezechilibrare.

Ca si concepte generale si foarte pe scurt, Ayurveda este o terapie alternativa, un sistem al medicinei traditionale hinduse, cu o istorie de peste 5000 de ani. Conform ayruveda corpul uman are 3 doshe (umori) principale (vata, pitta, kapha) a caror proportie determina diverse aspecte: de la trasaturi corporale, la preferinte culinare, reactie la diversi stimuli, comportamentul la stres etc.



Ayurveda  s-ar traduce prin “stiinta cunoasterii vietii”. Este un tip de medicina ce se bazeaza pe intretinere si preventie, nu neaparat pe scheme de tratament, ceea ce o face practic un sistem de ghidare in mentinerea echilibrului fizic, psihic si emotional. Un aspect important de luat in considerare este si faptul ca Ayurveda este o stiinta si o practica acreditata in India de catre institutiile statului, fiind reglementata de catre Ministerul Sanatatii si Familiei.  Terapeutii se scolarizeaza in universitati de stat, iar diplomele au aceeasi greutate ca si cele obtinute in medicina alopata. (Pentru detalii suplimentare puteti utiliza  Ayush siThe Hindu)



Printre metodele pe care le implica se numara si masajul, utilizat atat pentru efectele de detensionare musculara cat si pentru cele de relaxare psihica si re-echilibrare a doshelor.

Experienta unui masaj ayurvedic este speciala, iar Florentina a avut grija sa se asigure ca ma voi putea bucura total de ea. Din obisnuinta imi tin telefonul cu mine indiferent unde sunt, fie ca sa pot nota lucruri interesante daca le aflu, fie sa pot raspunde imediat (una din consecintele bucuriei inestimabile de a  coordona activitati insirate pe 4 fusuri orare).

Ei bine, de data asta nu! Pe un ton extrem de cald si uman insa in aceeasi proportie ferm, Florentina mi-a spus ca imi va pune telefonul deoparte ca sa pot simti cu adevarat masajul pe care mi-l va face. Cred ca am avut o fata amuzanta pentru ca senzatiile interioare erau de surpriza, revolta, dezarmare, bucurie si capitulare…toate intr-o singura secunda! Ultima persoana care a vrut sa ma desparta de telefon a fost asistenta care imi lua sange pentru analizele medicale acum un an, si care, la un moment dat, s-a uitat exasperata la mine si mi-a spus “Domnisoara dar lasati odata telefonul ala ca nici sangele nu va curge cat stati cu el la ureche!!!!”

Dupa ce am trecut de surpriza initiala a separarii de prelungirea mea tehnologica am simtit cum incep sa fiu mai receptiva la tot ce se petrece in jurul meu. Evident ca uleiurile de masaj miroseau si inainte, dar acum am putut sa ma concentrez si sa le simt cu adevarat. Una e sa mirosi un ulei, alta e sa il respiri. Linistea mentala si puterea de concentrare sunt cele care fac diferenta intre cele 2 actiuni, iar efectele terapeutice se fac simtite atunci cand tu constient, lucrezi sinergic cu corpul tau, ajutandu-l sa se vindece.



In masajul ayurvedic vorbitul nu este recomandat in timpul procedurii, asa ca toate intrebarile care imi apareau in cap a trebuit sa le pastrez pentru finalul sedintei. Persoana care primeste terapia trebuie sa se poata concentra pe tratament, sa isi constientizeze diversele parti ale corpului si diferenta de senzatie de pe parcursul “prelucrarii” acestora.  Vocea Florentinei este cea mai potrivita pentru o meditatie din cate am auzit pana acum, avand un timbru vocal atat de placut si linistitor incat parca si fraza “Acum va intoarceti pe partea cealalta!” suna a un vers dintr-un cantec.

Masajul in sine se efectueaza cu uleiuri calde, ce contin diverse proportii de uleiuri esentiale pure. Proportiile cat si aromele sunt diferite in functie de dosha (vatta, pitta, kapha) pe care o trateaza si dezechilibrul pe care incearca sa il corecteze.  La fel, masajul poate cuprinde doar o parte a corpului, mai multe sau chiar tot corpul. Eu am avut parte de un masaj corporal de 90 de minute care a inceput de la talpi si a terminat cu capul.




Tehnicile pe care le implica un astfel de masaj, si aici vorbesc doar din senzatiile percepute de mine, nu de teoria masajul ayurvedic, sunt un cumul intre presopunctura, tehnici vibrationale, drenaj limfatic si masaj de-a lungul principalelor canale energetice din corp.  Uleiul de baza folosit de Florentina este cel de jojoba deoarece are profilul cel mai asemanator cu sebumul uman si este foarte bine tolerat de corp. De asemenea este un ulei “uscat” ce nu lasa senzatie de lipicios sau greu pe piele dupa ce este folosit. In el sunt utilizate diverse alte uleiuri esentiale.

Masajul incepe printr-un proces de picurare a uleiului cald pe corp, astfel incat sa poti intra in starea de simtire a senzatiilor prin miscari usoare (sa simti o picatura cum cade pe tine  poate reprezenta un efort de concentrare mai ales daca esti destul de distantat de propriul tau corp) si se finalizeaza cu o stabilizare a starii din corp prin utilizarea uleiului de lavanda (ale carui proprietati de “fixare” a unei anumite energii/vibratii sunt deja cunoscute) ca si scut aromatic imprejurul corpului. Repet, aceasta este o experienta personala asa ca nu e musai sa fie identic pentru toti. Eu ca si tipologie predominanta sunt vata, iar secundar pitta!




Sa incerc sa descriu in detaliu intregul proces de masaj ar dura prea mult, insa mai important v-ar vaduvi de placerea senzatiilor proprii si v-ar trimite la o astfel de terapie cu anumite asteptari, ceea ce ar fi mai daunator decat chiar lipsa masajului!  Nu este un masaj de relaxare care implica aceleasi miscari pentru toata lumea, este o experienta personalizata, iar cel ce o personalizeaza este chiar corpul nostru.

Pe scurt, lectia din spatele bucuriei a fost faptul ca daca renunti la control, senzatiile si emotiile pe care le traiesti iti construiesc o experienta diferita doar prin faptul ca ai creierul setat pe alti parametri. Tot efortul cognitiv pe care il faci cand vrei sa controlezi o situatie se disipeaza si iti ofera puterea de concentrare pe cu totul alte senzatii.

Incep sa cred tot mai ferm ca multi-tasking-ul nu este o calitate ce merita laudata ci un simptom al unei boli perfide ce ne preia din bucuria de a trai si din capacitatea de trai complet o experienta. De asta imi place cand intalnesc oameni si locuri ce au puterea de a imi scurtcircuita programul de "multitask" si de a imi oferi senzatia aceea de "plinatate" cand faci ceva nu doar cu mainile sau capul ci cu fiecare celula.


Practic am venit pentru un masaj si am plecat cu o rezerva de “mindfulness”!


PS. Pozele sunt preluate de pe net fiindca am renuntat la telefon timp de o ora jumatate (rezultat cifric: 8 apeluri nepreluate, 14 mailuri, 3 SMS-uri si 5400 de secunde cu mine insami)

Comments

Popular posts from this blog

De ce nu am sa renunt la Pilates...ever!

Rezumate si idei principale - 3 - Ralph Bruksos - Schimbarea ca oportunitate

Rezumat si idei principale - 2 - Carol Dweck - Mindset